Verzoek om handhaving

Wanneer u vermoedt dat regels die binnen de gemeente gelden niet worden nageleefd, kunt u een verzoek om handhaving doen. De gemeente onderzoekt dan of uw vermoeden klopt en neemt een besluit over de situatie.

Wat u moet weten

  • Bij een verzoek om handhaving vermoedt u dat er in strijd met de wet- en regelgeving wordt gehandeld. Anders gezegd: u denkt dat iets niet mag van de wet. Het gaat hierbij om bouwen, aanleggen, gebruiken of regelgeving uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV)
  • U kunt alleen een verzoek om handhaving doen als u ‘belanghebbende’ bent. U heeft dus zelf last van de overtreding, bijvoorbeeld omdat het in uw directe woonomgeving is. Of in de straat waar uw bedrijf is gevestigd
  • Een verzoek om handhaving gaat over iemand anders dan uzelf, zoals uw buren of een bedrijf in uw straat. Wij raden aan om zelf eerst in gesprek te gaan. Kijk of u samen tot een oplossing kan komen. Bijvoorbeeld om in overleg een schutting te verlagen zodat het aan de regelgeving voldoet. Als er echt sprake is van een overtreding en het u niet lukt om samen op te lossen, is het belangrijk dat u contact met ons opneemt
  • De persoon of het bedrijf waar u een handhavingsverzoek over indient wordt onderzocht door de gemeente. Er komt meestal een toezichthouder langs om de situatie te bekijken. Deze persoon of dit bedrijf wordt altijd geïnformeerd over het verzoek, zonder te vertellen wie het handhavingsverzoek heeft ingediend
  • Meestal geven wij binnen 8 weken een inhoudelijke reactie op uw handhavingsverzoek. Deze termijn kan verlengd worden. Dit laten wij u dan weten

Voorbeelden

Een verzoek om handhaving gaat om: bouwen, aanleggen of gebruiken van gronden en gebouwen. Ook kunt u een verzoek doen als regelgeving uit de APV wordt overtreden.

Bijvoorbeeld:

  • Bouwen van een dakkapel of schuurtje zonder vergunning
  • Langdurig parkeren van een caravan op straat
  • Verhuren van een woning aan toeristen
  • Opsplitsen van een woning zonder vergunning
  • Een schutting plaatsen die hoger is dan toegestaan
  • Een horecagelegenheid die zonder vergunning is gestart

Uw verzoek

Om uw verzoek te kunnen behandelen, is het belangrijk dat u de juiste informatie bij ons aanlevert.

Wat er in uw verzoek moet staan

  • Uw naam, adres en telefoonnummer. Het is handig als u ook een e-mailadres toevoegt
  • Datum
  • De reden van uw verzoek om handhaving
  • Omschrijving van uw verzoek. Meld hierbij wat het probleem is en om welke plek het gaat
  • Uw handtekening

Verzoek voor handhaving doen

Het verzoek om handhaving kunt u afgeven bij de balie van het gemeentehuis of stuurt u per post naar ons op. Het is op dit moment helaas nog niet mogelijk om uw verzoek online te doen.

U stuurt uw verzoek op naar:

Gemeente Gooise Meren
Afdeling VTH
Postbus 6000
1400 HA Bussum

Als de gemeente uw verzoek om handhaving heeft ontvangen krijgt u een ontvangstbevestiging.

Vragen

Als u vragen heeft over het indienden van een handhavingsverzoek, kunt u contact met ons opnemen. Gebruik hiervoor het contactformulier of bel naar 035 207 00 00.

Meer websites

Bestuur en gemeenteraad

Vergaderdata gemeenteraad, bestuurlijke informatie en plannen en projecten

Ontdek Gooise Meren

Wat er te zien en te doen is in Gooise Meren

Gooise Meren Spreekt

Als lid van ons burgerpanel heeft u invloed op uw leefomgeving, gemeentelijk beleid en projecten

Archief websites

Het online archief van de oude websites van Bussum, Muiden en Naarden