Gooise Meren Sites

Uitkering aanvragen

Heeft u geen werk of te weinig inkomen om rond te komen? Dan kunt u een bijstandsuitkering aanvragen.

Inschrijven op werk.nl

Daarna: bellen met 035 207 00 00

Wat u moet weten

  • U kunt uw aanvraag online regelen. Log op werk.nl in met uw DigiD en schrijf u als werkzoekende in bij het UWV. Vul daarna het online aanvraagformulier voor bijstandsuitkering op werk.nl in en verstuur het digitaal. Uw aanvraag gaat automatisch naar de gemeente
  • Binnen 2 werkdagen nadat u uw aanvraag heeft verstuurd, moet u bellen naar de gemeente via 035 207 00 00
  • Bent u jonger dan 27 jaar? Dan nemen wij uw aanvraag na 4 weken in behandeling. In deze 4 weken gaat u eerst zelf actief op zoek naar een opleiding of werk. U heeft in deze periode geen recht op ondersteuning of een uitkering
  • Bent u 27 jaar of ouder? Dan nemen wij uw aanvraag direct in behandeling. U moet wel kunnen aantonen dat u in de 1e 4 weken actief op zoek bent gegaan naar een baan
  • Binnen 8 weken nadat u uw aanvraag heeft ingediend hoort u de beslissing op uw aanvraag

Voorwaarden

  • U staat ingeschreven bij de gemeente Gooise Meren
  • U bent 18 jaar of ouder
  • U moet de Nederlandse taal voldoende beheersen. Sinds 1 januari 2016 geldt hiervoor de Wet taaleis
  • U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om van te leven
  • Woont u samen? Dan tellen het inkomen en het eigen vermogen van uw partner en inwonende minderjarige kinderen mee
  • U kunt geen beroep doen op een andere uitkering
  • U zit niet in de gevangenis of een huis van bewaring
  • U doet uw best om werk te vinden. Denk aan solliciteren, een cursus volgen, werkervaring opdoen of een inburgeringsprogramma volgen
  • U meldt wijzigingen in uw persoonlijke omstandigheden meteen bij de gemeente. Ontvangt u al een uitkering van de gemeente? Dan bent u verplicht wijzigingen via het wijzigingsformulier door te geven. Dit formulier krijgt u bij de start van uw uitkering
  • Voor meer informatie over recht op bijstand, uw plichten en de voorwaarden kunt u terecht bij de Rijksoverheid

Meenemen

  • Uw identiteitsbewijs (geen rijbewijs)
  • Bankafschriften van de afgelopen 3 maanden van al uw rekeningen en spaarrekeningen. Ook de bankafschriften van uw minderjarige kinderen
  • Informatie over uw vermogen (spaargeld, aandelen, huis, auto etc.)
  • Informatie over eventuele schulden
  • Huurcontract
  • Actueel CV
  • Actuele sollicitatiebrieven
  • Eventueel vragen wij u aanvullende documenten mee te nemen

Meer informatie

Bekijk de uitkeringsbedragen 2018.