Individuele inkomenstoeslag

Leeft u al 3 jaar of langer van een lage uitkering of een laag loon? En heeft u geen uitzicht op een hoger inkomen? Dan kunt u misschien een individuele inkomenstoeslag krijgen. U mag zelf bepalen waar u het extra geld aan uitgeeft.

Aanvraagformulier individuele inkomenstoeslag (PDF, 344 kB)

Wat u moet weten

  • U bent 21 jaar of ouder, maar jonger dan de pensioengerechtigde leeftijd
  • U heeft geen of heel weinig vermogen
  • U leeft al 3 jaar of langer van een minimuminkomen. En uw inkomen is niet hoger dan de bijstandsnorm. Uw inkomen is maximaal 100% van de bijstandsnorm die voor u geldt
  • U heeft de afgelopen 12 maanden nog geen langdurigheidstoeslag of individuele inkomenstoeslag gekregen
  • U heeft geen uitzicht op hogere inkomsten. Wij controleren dit
  • U kunt aantonen dat u de afgelopen periode geprobeerd heeft uw inkomen te verhogen. Of u kunt aantonen dat u een beperking heeft en daardoor niet naar werk heeft kunnen zoeken

Hoe hoog is de toeslag

  • € 566 voor gehuwden of samenwonenden
  • € 510 voor een alleenstaande ouder
  • € 400 voor een alleenstaande

Aanvragen

Vul het aanvraagformulier individuele inkomenstoeslag (PDF, 344 kB) in.

Documenten die u meestuurt

Stuur de volgende documenten mee:

  • Kopie van een geldig identiteitsbewijs (paspoort/id-kaart) of een geldige verblijfsvergunning
  • Kopie van uw nieuwste uitkerings- en/of salarisspecificatie
  • Kopie van de voorlopige teruggaaf van de Belastingdienst van dit jaar, ook van de achterkant
  • Kopie van de afschriften van alle bank- en spaarrekeningen van de laatste 3 maanden
  • Bewijsstukken vermogen: kenteken auto, eigendomsbewijzen koopwoning of andere (on)roerende zaken, levensverzekeringen, lijfrenten
  • Kostgangersovereenkomst of verklaring onderhuur
  • Schriftelijke bewijsstukken van schulden die u nog moet betalen
  • Als u zelfstandige bent: een kopie van de laatste voorlopige aanslag en de bijbehorende aangifte
  • Een jaaropgave van de afgelopen 3 jaar

Stuur uw aanvraag en alle documenten naar:

Gemeente Gooise Meren
Uitvoeringsdienst Sociaal domein
Postbus 6000
1400 HA Bussum

Behandeling aanvraag

  • Wij proberen uw aanvraag binnen 2 weken af te handelen
  • Eventueel laten wij uw gegevens controleren door bijvoorbeeld de Belastingdienst
  • U krijgt een brief waarin staat of u voor de toeslag in aanmerking komt en hoe hoog de toeslag is
  • Heeft u na 8 weken niets van ons gehoord? Neem dan contact op met de gemeente via het contactformulier of via 035 207 00 00

Meer informatie of hulp

  • Voor vragen of meer informatie: neem contact op met de gemeente via 035 207 00 00. We zijn van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar. U kunt uw vraag ook stellen via het contactformulier
  • Voor hulp bij het invullen van het formulier: ga naar het inloopspreekuur 'administratie voor elkaar', iedere donderdag van 10.00 tot 12.00 uur in Uitwijk, Dr. Schaepmanlaan 10, Bussum of iedere donderdag van 14.00 tot 16.00 uur in de SCAN, Majoor Kampstraat 3, Naarden