Hondenbelasting

Heeft u 1 of meer honden, dan betaalt u hondenbelasting. Daarvoor moet u de hond aanmelden. Dat kan online. U heeft hiervoor het biljetnummer (aanslagnummer) van de gemeentelijke belastingen nodig. U kunt ook naar het gemeentehuis. Dan maakt u een afspraak. U betaalt de hondenbelasting via de gecombineerde belastingaanslag, die de gemeente u toestuurt.

Hond aanmelden of afmelden

Wat u moet weten

  • U moet een hond binnen 2 weken na aanschaf aanmelden. De gemeente stuurt u hiervoor een aanslag
  • Bij online aanmelden heeft u het biljetnummer (aanslagnummer) van de gemeentelijke belastingen nodig. Dit mag een ouder aanslagnummer zijn
  • Als u uw hond heeft aangemeld ontvangt u een bevestiging per e-mail
  • Heeft u geen hond meer? Meld uw hond dan zo snel mogelijk af. U betaalt dan tot en met de maand waarin u de hond afmeldt
  • De gemeente voert regelmatig controles voor de hondenbelasting uit. Als u uw hond(en) niet zelf aanmeldt en de gemeente naar aanleiding van onderzoek door een hondencontroleur constateert dat u een hond heeft, bent u verplicht hondenbelasting te betalen
  • Als u het niet eens bent met de aanslag, kunt u bezwaar maken

Uitzonderingen

U hoeft geen hondenbelasting te betalen voor:

  • Politiehonden die bij de overheid actief zijn
  • Blindengeleidehonden
  • Puppy's die jonger zijn dan 3 maanden en nog bij de moederhond zijn

Als u gaat verhuizen

  • U blijft in gemeente Gooise Meren wonen: de hondenbelasting blijft hetzelfde
  • U verhuist naar een andere gemeente: u betaalt hondenbelasting aan de gemeente Gooise Meren tot en met de maand waarin u verhuist

Als online aanmelden of afmelden niet mogelijk is

Meenemen

Als u uw hond wilt aanmelden of afmelden in het gemeentehuis, dan neemt u mee:

  • Uw identiteitsbewijs (paspoort, id-kaart of rijbewijs)
  • Als uw hond is overleden: bewijs van overlijden, bijvoorbeeld een verklaring van de dierenarts of nota van de dierenarts of dierencrematorium

Maak een afspraak

Kosten

Automatische incasso

Als u uw belasting gespreid wilt betalen, dan kunt u bij de gemeente automatische incasso aanvragen. Betalen gaat dan in gedeelten. Heeft u al eens een machtiging voor automatische incasso afgegeven, dan hoeft u niets te doen. Het bedrag gaat niet in 1 keer, maar in 8 keer automatisch van uw rekening af. Zorg bij het aanmelden dat u de gehele procedure doorloopt, u ontvangt een bevestigingsmail van de doorgevoerde wijziging. Zorg ook bij iedere incasso voor voldoende geld op uw rekening.

Aanmelden of afmelden voor automatische incasso

Bezwaar maken

U kunt bezwaar maken tegen de aanslag.

Kosten hondenbelasting
Aantal honden, hond uit kennelPrijs
1e hond€ 76,44
Iedere volgende hond€ 132,12
Kennel€ 387

Voor meer informatie zie de verordening hondenbelasting 2017