Gesprek over mogelijke ondersteuning
Heeft u zorg of ondersteuning nodig en kunt u die niet krijgen van bijvoorbeeld uw familie? Vraag online om ondersteuning bij de gemeente. Wij nemen contact met u op om een afspraak te maken.
Wat u moet weten
Wij gaan altijd met u in gesprek over welke zorg of ondersteuning het beste voor uw situatie is. Uw situatie lijkt misschien erg op de situatie van een bekende. Toch kan het zijn dat u een andere vorm van ondersteuning krijgt.
Voorbeelden van zorg en ondersteuning
- Hulp bij het huishouden, zoals stofzuigen of afwassen
- Een scootmobiel, rolstoel of Wmo-taxipas
- Een aanpassing in uw huis, zoals een traplift
Het gesprek
Wat gebeurt er tijdens het gesprek met de gemeente?
- Samen met de consulent brengt u uw situatie en die van uw gezin of huishouden in kaart
- U bespreekt met de consulent wat u zelf kunt doen, welke hulp uw omgeving u kan bieden en van welke voorzieningen u gebruik kunt maken
- U stelt samen met de consulent een plan van aanpak op als dat nodig is
Gesprek aanvragen
Vraag online om ondersteuning bij de gemeente. Wij nemen contact met u op om een afspraak te maken.
Meer informatie of vragen
Stel uw vraag aan de gemeente via het contactformulier of bel 035 207 00 00.
Voorbereiden en na gesprek
Voorbereiden van het gesprek
- Maak een lijstje met de onderwerpen die u wilt bespreken
- Bekijk regelhulp.nl. Dit is een wegwijzer voor iedereen die op zoek is naar zorg en ondersteuning. Deze site kan u helpen uw vraag helder te krijgen
- Gaat het om het opnieuw vaststellen van uw zorgbehoefte (herindicatie)? Zorg dat u belangrijke papieren klaarlegt, deze heeft u tijdens het gesprek nodig. Denk aan papieren over uw huidige zorgbehoefte (indicatie) of gegevens van uw zorgverlener
- U heeft het recht iemand mee te nemen naar het gesprek. Dit kan een bekende van u zijn, bijvoorbeeld een familielid of uw mantelzorger. Deze persoon kent uw situatie goed en kan helpen in beeld te brengen wat voor u belangrijk is. Ook kunt u deze persoon vragen notities te maken tijdens het gesprek
- U kunt ook advies vragen aan een professionele ondersteuner en hem of haar vragen bij het gesprek aanwezig te zijn. U kunt contact opnemen met een medewerker van Stichting MEE of een wijkcoach van Versa Welzijn. Dit kost u niets
Na het gesprek
- De consulent bespreekt de vervolgstappen met u of u ontvangt een verslag en een plan van aanpak
- In een verslag en een plan van aanpak staat wat er met u is afgesproken, wat u zelf gaat doen, wat uw omgeving kan doen en wat u nodig heeft van de gemeente