Briefadres
Heeft u geen vast woonadres? Dan kunt u een briefadres aanvragen. Op dat adres ontvangt u uw post. De persoon die op het briefadres woont moet hier toestemming voor geven. En moet zorgen dat u uw post krijgt.
Wat u moet weten
Heeft u geen vast woonadres? Dan kunt u een briefadres aanvragen.
Wat een woonadres is
Een woonadres is het adres waar u woont. Of het adres waar u waarschijnlijk in een half jaar tijd de meeste keren overnacht. Een woonadres heeft een vaste standplaats of ligplaats. Dat kan dus ook zijn:
- Een stacaravan
- Een woonwagen
- Een recreatiepark
- Een woonboot
U heeft ook een (eigen) woonadres:
- Als u vaak op meer adressen verblijft
- Als u bij vrienden of familie logeert
Dit zijn géén redenen voor een briefadres.
Heeft u geen woonadres zoals omschreven in de Wet Basisregistratie Personen, artikel 1.1 o? Dan kunt u een tijdelijk briefadres aanvragen.
Wanneer u een briefadres nodig heeft
- U heeft geen vast woon- en verblijfadres. U bent bijvoorbeeld schipper of u bent dakloos
- U kunt nog niet in uw nieuwe woning
- U woont in een zorginstelling
- U zit in de gevangenis
- U gaat korter dan 8 maanden naar het buitenland en u wilt een adres in Nederland houden
Kunt u bewijzen dat u een briefadres nodig heeft? Dan vraagt u een briefadres aan. Als briefadres geeft u het adres op van een familielid of kennis die in Gooise Meren woont.
Eisen voor het briefadres
- Het briefadres moet een adres in Nederland zijn
- Een briefadres kan het adres van een instelling zijn
- Het adres mag geen postbus of bedrijfsadres zijn
Voorwaarden voor de briefadresgever
De persoon die is ingeschreven en woont op het briefadres noemen we de briefadresgever.
- De briefadresgever kan ook een instelling zijn
- De briefadresgever geeft toestemming voor het gebruik van het adres als briefadres
- De briefadresgever zorgt dat u de post van de overheid krijgt. Bijvoorbeeld een stempas voor verkiezingen of post van de Belastingdienst
- De briefadresgever moet op verzoek informatie geven. Bijvoorbeeld aan de gemeente
Een briefadres heeft geen gevolgen voor uitkeringen, gemeentebelasting, huur- of zorgtoeslag van de briefadresgever.
Verblijf in een aangewezen instelling
Woont u in een aangewezen instelling? Bijvoorbeeld een instelling voor gezondheidszorg, kinderbescherming of gevangenis? Dan kunt u kiezen voor een briefadres. Dit is niet verplicht. U kunt zich ook inschrijven op het adres van de instelling.
Aanvraagformulier briefadres zorginstelling (PDF, 144 kB)
Dakloos en briefadres
Bent u dakloos en kunt u geen briefadres bij familie, vrienden of kennissen krijgen? En heeft u extra hulp nodig? Stuur een e-mail naar team maatschappelijke zorg (TMZ) via vangnet@gooisemeren.nl. Binnen 2 weken nemen we contact met u op.
Briefadres aanvragen
Wilt u een briefadres aanvragen in Gooise Meren? Maak een afspraak
Meenemen naar de afspraak
- Een geldig identiteitsbewijs
- Een volledig ingevuld aanvraagformulier briefadres (PDF, 219 kB) en een verklaring toestemming briefadres bewoner (PDF, 121 kB)
- Of een volledig ingevuld aanvraagformulier briefadres zorginstelling (PDF, 144 kB)
- Documenten. Zie de checklist in het aanvraagformulier briefadres (PDF, 219 kB)
Na uw aanvraag
Heeft u een briefadres aangevraagd in Gooise Meren? Dan kijkt de gemeente of u voldoet aan de regels voor het krijgen van een briefadres. Een briefadres geldt alleen voor een tijdelijke situatie. U krijgt binnen 4 weken bericht. U hoort dan of u het adres wel of niet als briefadres mag gebruiken. Soms vragen we u om extra gegevens.
Na een afgesproken periode bekijken we of u het briefadres nog steeds nodig heeft. Daarover krijgt u een brief op uw briefadres.
Kosten
Het aanvragen van een briefadres is gratis.