Briefadres
Heeft u geen vast woonadres? Dan kunt u een briefadres aanvragen. Op dat adres ontvangt u uw post. De persoon die op het briefadres woont moet hier toestemming voor geven. En moet zorgen dat u uw post krijgt.
Wat u moet weten
Heeft u geen vast woonadres? Dan kunt u een briefadres aanvragen.
Wat een woonadres is
Een woonadres is het adres waar u woont. Of het adres waar u waarschijnlijk in een half jaar tijd de meeste keren overnacht. Een woonadres heeft een vaste standplaats of ligplaats. Dat kan dus ook zijn:
- Een stacaravan
- Een woonwagen
- Een recreatiepark
- Een woonboot
U heeft ook een (eigen) woonadres:
- Als u vaak op meer adressen verblijft
- Als u bij vrienden of familie logeert
Dit zijn géén redenen voor een briefadres.
Heeft u geen woonadres zoals omschreven in de Wet Basisregistratie Personen, artikel 1.1 o? Dan kunt u een tijdelijk briefadres aanvragen.
Wanneer u een briefadres nodig heeft
- U heeft geen vast woon- en verblijfadres. U bent bijvoorbeeld schipper of u bent dakloos
- U kunt nog niet in uw nieuwe woning
- U woont in een zorginstelling
- U zit in de gevangenis
- U gaat korter dan 8 maanden naar het buitenland en u wilt een adres in Nederland houden
Kunt u bewijzen dat u een briefadres nodig heeft? Dan vraagt u een briefadres aan. Als briefadres geeft u het adres op van een familielid of kennis die in Gooise Meren woont.
Eisen voor het briefadres
- Het briefadres moet een adres in Nederland zijn
- Een briefadres kan het adres van een instelling zijn
- Het adres mag geen postbus of bedrijfsadres zijn
Voorwaarden voor de briefadresgever
De persoon die is ingeschreven en woont op het briefadres noemen we de briefadresgever.
- De briefadresgever kan ook een instelling zijn
- De briefadresgever geeft toestemming voor het gebruik van het adres als briefadres
- De briefadresgever zorgt dat u de post van de overheid krijgt. Bijvoorbeeld een stempas voor verkiezingen of post van de Belastingdienst
- De briefadresgever moet op verzoek informatie geven. Bijvoorbeeld aan de gemeente
Een briefadres heeft geen gevolgen voor uitkeringen, gemeentebelasting, huur- of zorgtoeslag van de briefadresgever.
Verblijf in een aangewezen instelling
Verblijft u in een aangewezen instelling? Bijvoorbeeld een instelling voor gezondheidszorg, kinderbescherming of gevangenis? Dan kunt u kiezen voor een briefadres. Dit is niet verplicht. U kunt zich ook inschrijven op het adres van de instelling.
Aanvraagformulier briefadres zorginstelling (PDF, 105 kB)
Het aanvraagformulier voldoet nu nog niet aan eisen voor digitale toegankelijkheid. Uiterlijk in het 2e kwartaal van 2025 is dat wel het geval.
Dakloos en briefadres
Bent u dakloos en kunt u geen briefadres bij familie, vrienden of kennissen krijgen? En heeft u extra hulp nodig? Stuur een e-mail naar team maatschappelijke zorg (TMZ) via vangnet@gooisemeren.nl. Binnen 2 weken nemen we contact met u op.
Briefadres aanvragen
Wilt u een briefadres aanvragen in Gooise Meren? Maak een afspraak
Meenemen naar de afspraak
- Een geldig identiteitsbewijs
- Een volledig ingevuld aanvraagformulier briefadres (PDF, 222 kB)
- Documenten. Zie de checklist in het aanvraagformulier briefadres (PDF, 222 kB)
Het aanvraagformulier voldoet nu nog niet aan eisen voor digitale toegankelijkheid. Uiterlijk in het 2e kwartaal van 2025 is dat wel het geval.
Na uw aanvraag
Heeft u een briefadres aangevraagd in Gooise Meren? Dan kijkt de gemeente of u voldoet aan de regels voor het krijgen van een briefadres. Een briefadres geldt alleen voor een tijdelijke situatie. U krijgt binnen 4 weken bericht. U hoort dan of u het adres wel of niet als briefadres mag gebruiken. Soms vragen we u om extra gegevens.
Na een afgesproken periode bekijken we of u het briefadres nog steeds nodig heeft. Daarover krijgt u een brief op uw briefadres.
Kosten
Het aanvragen van een briefadres is gratis.