Verklaring huwelijksbevoegdheid
Bent u Nederlander, maar wilt u in het buitenland trouwen? Dan heeft u soms een verklaring huwelijksbevoegdheid nodig. Dit hangt af van het land waar u wilt trouwen.
Verklaring huwelijksbevoegdheid aanvragen
Voorwaarden voor een huwelijksbevoegdheid van de gemeente Gooise Meren: u woont hier, of dit was uw laatste woonplaats voordat u naar het buitenland verhuisde.
Wat u moet weten
In een verklaring huwelijksbevoegdheid staat dat u en uw partner volgens de Nederlandse wet met elkaar mogen trouwen. Daarom heeft de gemeente ook informatie over uw niet-Nederlandse partner nodig.
- Stuur een e-mail naar huwelijken@gooisemeren.nl om uw aanvraag te starten
U heeft de verklaring huwelijksbevoegdheid soms nodig om te kunnen trouwen in het buitenland. Dit hangt af van het land waar u wilt trouwen. Vraag dit daarom altijd na in dat land. Mogelijk moet u nog meer documenten laten zien.
Voorwaarden aanvraag
- Nederlandse nationaliteit
- Gooise Meren is uw woonplaats of Gooise Meren was uw laatste woonplaats voordat u naar het buitenland verhuisde
- Originele documenten (geen kopieën of scans)
Bent u Nederlander maar heeft u nooit in Nederland gewoond? Doe uw aanvraag dan bij de Nederlandse ambassade of het consulaat in het land waar u woont.
Duur van uw aanvraag
Als alle originele documenten binnen zijn, proberen wij de verklaring binnen 2 weken op te sturen. Hoe lang het duurt voordat u de verklaring heeft, hangt af van de snelheid van de postbezorging.
Geldigheid
Maximaal 6 maanden na de datum van afgifte.
Verklaring van ongehuwdheid
Let op, een verklaring huwelijksbevoegdheid is niet hetzelfde als een verklaring van ongehuwdheid. Misschien vraagt het land waar u wilt trouwen om deze verklaring en niet om een verklaring huwelijksbevoegdheid.
Vraag in dat geval een internationaal uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) aan.
Benodigde documenten
Welke documenten u precies moet opsturen, hangt af van uw situatie. Doe daarom eerst een aanvraag bij ons.
Proces na uw aanvraag
- U krijgt te horen welke documenten we van u nodig hebben
- Controle op de documenten
- Originele documenten opsturen of langsbrengen
Buitenlandse documenten moet u mogelijk eerst laten legaliseren en vertalen. Als dit zo is, vertellen wij u dit tijdens uw aanvraagproces.
Originele documenten opsturen of langsbrengen
Na uw aanvraag krijgt u te horen of de documenten kloppen en volledig zijn. U moet dan de originele documenten naar ons opsturen of bij ons langsbrengen. U mag dit ook door iemand anders laten doen. U moet dan iemand machtigen.
Voorwaarden:
- Gemachtigde is 18 jaar of ouder
- Brief met toestemming; hierop staat uw eigen handtekening en de handtekening van de persoon die u machtigt
- Gemachtigde moet zichzelf identificeren met een identiteitsbewijs (geen rijbewijs)
Documenten die we mogelijk van u nodig hebben
- Nederlands identiteitsbewijs (geen rijbewijs)
- Afschrift van echtscheidingsakte of overlijdensakte van uw overleden partner (als u eerder getrouwd was)
Als u in het buitenland woont:
- Document met buitenlandse adresgegevens (U kunt dit vaak opvragen bij de gemeente van het land waarin u woont)
- Verklaring van ongehuwd zijn van het land waarin u woont
Documenten die we mogelijk nodig hebben van uw niet-Nederlandse partner
- Identiteitsbewijs (geen rijbewijs)
- Officieel document met adresgegevens van uw partner (welk document dit is, verschilt per land)
- Uittreksel uit het geboorteregister
- Verklaring van ongehuwdheid
- Afschrift van echtscheidingsakte of overlijdensakte van de overleden partner (als uw partner eerder getrouwd was)
Kosten
- Verklaring huwelijksbevoegdheid: € 29,45
U ontvangt de verklaring in het Nederlands, Frans, Duits en Engels.