Aangepaste dienstverlening

Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan is onze dienstverlening aangepast. Alleen voor rijbewijzen en reisdocumenten die binnen 14 dagen verlopen of al zijn verlopen kunt u een afspraak maken. Ook kunt u veel producten en diensten online aanvragen.​​​​​​​

Meer weten? Houd de overzichtspagina over corona​​​​​​​​​​​​​​ goed in de gaten!

Gebruik achternaam

Wilt u de achternaam van uw partner gebruiken? Of wilt u juist uw eigen achternaam weer gaan gebruiken? Dan kunt u dit met uw DigiD online doorgeven aan de gemeente waar u woont.

Wijziging naamgebruik doorgeven​​​​​​​

Wat u moet weten

Naamgebruik veranderen

  • Met het naamgebruik geeft u aan welke naam de gemeente moet gebruiken als zij u een brief of e-mail sturen. De gemeente geeft deze naam door aan andere overheidsorganisaties, zoals de Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank
  • Uw achternaam verandert niet, alleen de manier waarop wij u aanspreken in brieven of e-mails. Op officiële documenten zoals paspoort, identiteitskaart of rijbewijs staat altijd de eigen achternaam (geslachtsnaam).
  • Wilt u ook dat andere organisaties zoals uw bank en verzekering een andere naam gebruiken? U geeft dit zelf aan hen door

​​​​​​​Keuzes in naamgebruik

U heeft de volgende keuze voor het naamgebruik:

  • Alleen uw eigen achternaam
  • Alleen de achternaam van uw partner
  • Uw eigen achternaam, gevolgd door de achternaam van uw partner
  • De achternaam van uw partner, gevolgd door uw eigen achternaam

Gescheiden of weduwnaar

Als u gescheiden bent of als uw partner is overleden, mag u de achternaam van uw partner blijven gebruiken. Dat mag niet meer als u hertrouwt of een nieuw geregistreerd partnerschap sluit.

Uw naamgebruik doorgeven

Online doorgeven

U kunt uw wijziging naamgebruik gemakkelijk online doorgeven. U heeft hiervoor uw DigiD nodig.

Schriftelijk doorgeven

Wilt u het liever niet online regelen? Vul dan de Verklaring Naamgebruik​​​​​​​ (PDF, 134 kB) in en stuur deze samen met een kopie van uw identiteitsbewijs naar:

Gemeente Gooise Meren
T.a.v. de afdeling Burgerzaken
Postbus 6000
1400 HA Bussum

Kosten

Gratis.

Meer websites

Bestuur en gemeenteraad

Vergaderdata gemeenteraad, bestuurlijke informatie en plannen en projecten

Visit Gooi en Vecht

Toeristische informatie van de regio Gooi en Vechtstreek

Gooise Meren Spreekt

Als lid van ons burgerpanel heeft u invloed op uw leefomgeving, gemeentelijk beleid en projecten

Archief websites

Het online archief van de oude websites van Bussum, Muiden en Naarden