Meer websites

Bestuur en gemeenteraad

Vergaderdata gemeenteraad, bestuurlijke informatie en plannen en projecten

Ontdek Gooise Meren

Wat er te zien en te doen is in Gooise Meren

Gooise Meren Spreekt

Als lid van ons burgerpanel heeft u invloed op uw leefomgeving, gemeentelijk beleid en projecten

Archief websites

Het online archief van de oude websites van gemeente Bussum, gemeente Muiden en gemeente Naarden

Archief Gooi en Vechtstreek

Doorzoek de historische archieven van Bussum, Muiden, Muiderberg, Naarden en Huizen. Een deel staat online, een deel is beschikbaar via de studiezaal in Naarden

Parkeerterrein gemeentehuis afgesloten tot en met 8 januari 2025

Tot en met 8 januari 2025 18.00 uur kunt u niet parkeren op het terrein voor het gemeentehuis vanwege Bussum op IJs.

Digitaal Opkopers Register

Wilt u in gemeente Gooise Meren tweedehands spullen inkopen of verkopen? Meld u aan bij het Digitaal Opkopers Loket (DOL). Spullen die u inkoopt of verkoopt omschrijft u in het Digitaal Opkopers Register (DOR). U zet in het register wat u heeft gekocht, van wie en hoeveel. Het systeem vergelijkt dit met de informatie van de politie. Als u iets registreert dat eerder gestolen is, krijgt de politie direct een seintje. Hiermee helpt u de verkoop van gestolen spullen te stoppen.

Wat moet u weten

In het Wetboek van Strafrecht en in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) staat:

  • Houd een register bij van de tweedehands spullen die u inkoopt of verkoopt
  • Omschrijf in het Digitaal Opkopers Register (DOR) wat u heeft gekocht, van wie en hoeveel
  • Verkoop voorwerpen die u heeft ingekocht pas na 14 dagen weer door. In die tijd mag u het voorwerp niet veranderen

Doel van het Digitaal Opkopers Register

Het doel van het Digitaal Opkopers Register (DOR) is:

Het stoppen van het kopen, bezitten of verkopen van gestolen spullen (heling).

Controleren op gestolen spullen

  1. In het DOR controleert u of spullen als gestolen zijn gemeld bij de politie
  2. Gemeente en politie kunnen gestolen spullen terugbrengen bij de eigenaar

Dieven kunnen gestolen spullen minder makkelijk kwijt. Stelen wordt minder aantrekkelijk.

Voor meer informatie zie Stop Heling.

Controle door BOA’s

Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s) doen vanaf januari 2023 registercontroles.

  1. Bij hun 1e bezoek vertellen ze waarom en hoe u het register moet bijhouden
  2. Zij kunnen u helpen met uw aansluiting op het Digitaal Opkopers Register (DOR)

Aanmelden en registreren

  1. Meld u aan voor het Digitaal Opkopers Loket (DOL)
  2. Geef aan dat u gebruik wilt maken van het Digitaal Opkopers Register (DOR)
  3. U ontvangt per e-mail uw persoonlijke gebruikersnaam en inlogcode
  4. Volg de handleiding in het DOR

Veranderingen doorgeven via DOL

Stopt u als verkoper, of opent of sluit u een winkel? Of verhuist u? Geef dit via het Digitaal Opkopers Loket (DOL) door.

Motorvoertuigen met kenteken registreren bij RDW

  1. Meld u via het Digitaal Opkopers Loket aan als verkoper van motorvoertuigen met kenteken
  2. Gebruik het RDW-kentekenregister (niet het Digitaal Opkopers Register)

Wat u doet als een voorwerp gestolen blijkt

Een voorwerp dat u in het Digitaal Opkopers Register (DOR) inschrijft blijkt gestolen:

  1. De politie krijgt een melding en haalt het voorwerp bij u op
  2. Via het DOR doet u aangifte
  3. Vraag uw geld terug via de Service Organisatie Directe Aansprakelijkheidsstelling (Soda)

Kosten

Het gebruik van het Digitaal Opkopers Loket (DOL) en het Digitaal Opkopers Register (DOR) is gratis.

Contact

Heeft u vragen over het DOL (Digitaal Opkopers Loket) of het DOR (Digitaal Opkopers Register)? Neem dan contact op met de gemeente via het contactformulier of 035 207 00 00.