Meer websites

Bestuur en gemeenteraad

Vergaderdata gemeenteraad, bestuurlijke informatie en plannen en projecten

Ontdek Gooise Meren

Wat er te zien en te doen is in Gooise Meren

Gooise Meren Spreekt

Als lid van ons burgerpanel heeft u invloed op uw leefomgeving, gemeentelijk beleid en projecten

Archief websites

Het online archief van de oude websites van gemeente Bussum, gemeente Muiden en gemeente Naarden

Archief Gooi en Vechtstreek

Doorzoek de historische archieven van Bussum, Muiden, Muiderberg, Naarden en Huizen. Een deel staat online, een deel is beschikbaar via de studiezaal in Naarden

Uitslag, benoeming en beëdiging

In gemeente Gooise Meren tellen we de stemmen centraal. Het centraal stembureau stelt de uitslag definitief vast op 26 maart 2026 om 10.00 uur. Op 27 maart 2026 krijgt u bericht als u bent benoemd. Daarna heeft u nog 10 dagen de tijd om een aantal documenten aan te leveren. Op 31 maart 2026 moet het onderzoek naar de geloofsbrieven klaar zijn. Op 1 april 2026 is de beëdiging van de nieuwe raadsleden.

Centraal tellen en definitieve uitslag

In de gemeente Gooise Meren tellen we de uitgebrachte stemmen centraal. Dat betekent:

  • Op de verkiezingsdag (18 maart 2026) tellen we de stembiljetten op lijstniveau
  • De dag na de verkiezingsdag (19 maart 2026) tellen we alle stemmen op kandidaatniveau. Dit vindt plaats in sportcentrum De Zandzee in Bussum

Op woensdagavond 18 maart 2026 presenteren we de voorlopige niet officiële telling op lijstniveau. Op donderdag 19 maart 2026 tellen we in 10 telteams alle stemmen op kandidaatniveau. Op donderdag maakt het gemeentelijk stembureau de voorlopige teluitslag bekend.

Definitieve uitslag op 26 maart 2026

Het centraal stembureau controleert de teluitslag in een openbare zitting. Deze zitting mag volgens de Kieswet 8 dagen na de verkiezingsdag plaatsvinden. Dat is op donderdag 26 maart 2026 om 10.00 uur. Het centraal stembureau stelt de verkiezingsuitslag dan definitief vast. 

Fouten doorgeven tot 24 maart 2026

Belanghebbenden hebben tot dinsdag 24 maart 2026 de tijd om eventuele fouten van het gemeentelijk stembureau te melden.

Kiesdeler en voorkeurdrempel

De gemeenteraad van Gooise Meren bestaat uit 33 leden. Er zijn dus 33 zetels te verdelen na de verkiezingen. De kiesdeler bepaalt met hoeveel stemmen een partij een zetel behaalt. De kiesdeler bepalen we wanneer alle uitgebrachte stemmen zijn geteld. Het aantal geldig uitgebrachte stemmen gedeeld door 33 is de kiesdeler. Na verdeling van zetels op basis van de kiesdeler blijven restzetels over. De verdeling van de restzetels gaat via de methodiek van het grootste gemiddelde.

Voorkeurdrempel

Heeft een kandidaat het aantal stemmen van meer dan 25% van de kiesdeler gekregen? Dan is die kandidaat bij voorkeur gekozen. Zijn er meer kandidaten met meer stemmen dan 25% van de kiesdeler? Dan is de persoon met het hoogst aantal stemmen als eerst gekozen.

Benoeming en beëdiging

Als u bent benoemd krijgt u uiterlijk 27 maart 2026 bericht van het centraal stembureau. Daarna heeft u nog 10 dagen de tijd om een aantal documenten in te leveren bij de gemeenteraad.

Documenten die u inlevert

  • Verklaring van aanneming van de benoeming
  • Verklaring van openbare betrekkingen
  • Uittreksel uit de BRP (Team Verkiezingen regelt het uittreksel BRP)

Onderzoek geloofsbrieven

De huidige gemeenteraad onderzoekt de geloofsbrieven. Dit onderzoek moet op zijn laatst 31 maart 2026 klaar zijn.

Beëdiging nieuwe raadsleden

Op 1 april 2026 treedt de huidige gemeenteraad af en is de beëdiging van de nieuwe raadsleden.