Kandidatenlijst inleveren
Wilt u met uw politieke partij meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen? Lever uw kandidatenlijst in op 2 februari 2026 tussen 9.00 en 17.00 uur. Laat uw kandidatenlijst en de stukken die erbij horen vooraf door ons controleren op 26 januari 2026. Voor het laten controleren en inleveren maakt u een afspraak via verkiezingen@gooisemeren.nl.
Het vooraf laten controleren van de stukken op 26 januari 2026 is niet verplicht. Maar het kan u wel helpen. U weet het dan ruim op tijd als er nog zaken ontbreken.
Voorwaarden kandidatenlijst
- Op de kandidatenlijst staat minimaal 1 persoon en staan maximaal 50 personen. Dit geldt ook als partijen zijn samengevoegd
- De kandidaat moet op de dag van (eventuele) toelating tot de gemeenteraad 18 jaar of ouder zijn
- De kandidaat mag maar op 1 lijst voorkomen voor de gemeenteraadsverkiezing van gemeente Gooise Meren
- De kandidaat moet inwoner zijn van gemeente Gooise Meren. Of een verklaring afleggen dat de kandidaat van plan is in Gooise Meren te gaan wonen. De kandidaat schrappen we van de lijst als de kandidaat deze verklaring bij meerdere gemeenten heeft afgelegd
- Een kiezer die zelf mag stemmen levert de kandidatenlijst persoonlijk in
- Nieuwe partijen en partijen die bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen geen zetel hebben behaald betalen een waarborgsom
Gemeenteraadsleden of personen die op de kandidatenlijst staan voor de gemeenteraadsverkiezingen mogen geen stembureaulid zijn.
Waarborgsom
Nieuwe partijen en partijen die bij de vorige verkiezing geen zetel hebben behaald betalen een waarborgsom van € 225. Maak de waarborgsom uiterlijk 19 januari 2026 over op NL19BNGH0285167014, gemeente Gooise Meren. Zet erbij:
- 'Waarborgsom kandidaatstelling’
- De naam van uw politieke partij
U ontvangt een bewijs zodra wij uw betaling hebben ontvangen. U krijgt de waarborgsom terug:
- Als uw partij minimaal 75% van de kiesdeler behaalt
- Of als uw partij geen geldige kandidatenlijst inlevert
Hoe kandidaten vermelden op kandidatenlijst
De kandidaten als volgt op de kandidatenlijst zetten: achternaam, alle voorletters, geboortedatum en gemeente of woonplaats zoals in de Basisregistratie Personen (BRP).
- Voorvoegsels bij de achternaam in kleine letters voor de achternaam schrijven
- Adellijke titels en predicaten voor de achternaam zetten. Adellijke titels voluit en predicaten afkorten. Alleen de 1e letter van een voornaam en achter iedere voorletter volgt een punt. Nadere aanduidingen van de naam toevoegen en op de gebruikelijke wijze afkorten. Het gaat hierbij alleen om sr. en jr. en afkortingen van patroniemen
- Achter de voorletters tussen haakjes de roepnaam
- Achter de voorletters of roepnaam eventueel «(m)» of «(v)»
- Bij een woonplaats buiten Nederland de landencode tussen haakjes (zie ISO-norm 3166)
- Een persoon die gehuwd of geregistreerd partner is (geweest) kan de achternaam op verschillende manieren vermelden
Achternaam bij iemand die getrouwd of geregistreerd partner is (geweest):
- Alleen eigen naam
- Alleen de naam van de echtgenoot of geregistreerd partner
- Eigen naam gevolgd door een liggend streepje en de naam van de echtgenoot of geregistreerd partner
- Naam van de echtgenoot of geregistreerd partner gevolgd door een liggend streepje en de eigen naam
Kandidatenlijst inleveren
Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV) kan u helpen bij:
- Het verwerken van gegevens van de kandidaten
- Het maken van een kandidatenlijst en de andere documenten die nodig zijn
Voor meer informatie zie OSV2020
Documenten die u inlevert
Op 2 februari 2026 levert u in:
- Kopie geldig identiteitsbewijs inleveraar
- Eventueel: bewijs van betaling van de waarborgsom kandidaatstelling
- Een kandidatenlijst (Model H 1 - Kandidatenlijst)
- Een verklaring van de gemachtigde van een politieke partij (Model H 3-1 - Machtiging om aanduiding boven kandidatenlijst te plaatsen. Of Model H 3- 2 - Machtiging om samengevoegde aanduiding boven kandidatenlijst te plaatsen). Hiermee mag de inleveraar de (samengevoegde) aanduiding van de partij boven deze lijst plaatsen
- Kopie geldig identiteitsbewijs van iedere kandidaat die geen lid is van de huidige gemeenteraad
- Voor partijen die geen zetel hebben in de zittende gemeenteraad: verklaring van de ontvangen waarborgsom (Model H12 - Betalingsbewijs waarborgsom bij kandidaatstelling)
- OSV-bestand (het elektronisch exportbestand vanuit OSV)
- Een verklaring van instemming van iedere kandidaat op de kandidatenlijst (Model H9 - Instemmingsverklaring)
- Bij een nieuwe partij: minimaal 30 ondersteuningsverklaringen (Model H4 - Ondersteuningsverklaring)
Verklaring van instemming
We hebben van iedere kandidaat op de kandidatenlijst een verklaring van instemming nodig. De kandidaat stemt dan in met kandidaat zijn op de betreffende lijst. De kandidaat kan de verklaring niet meer intrekken. Belangrijk hierbij:
- Lever de instemmingsverklaringen in dezelfde volgorde aan als de volgorde waarop de kandidaten op de lijst staan
- Kandidaten die op dit moment nog niet in de gemeenteraad zitten leveren een kopie van hun geldige identiteitsbewijs in
Ondersteuningsverklaring
Alle nieuwe partijen hebben minimaal 30 ondersteuningsverklaringen van kiezers nodig voordat zij mogen meedoen. Een kiezer geeft met een ondersteuningsverklaring aan dat zij de partij ondersteunt. Een ondersteuningsverklaring afleggen kan van 19 januari tot en met 2 februari 2026.
Belangrijk bij ondersteuningsverklaringen:
- Alleen kiezers die zelf mogen stemmen voor de gemeenteraadsverkiezing in Gooise Meren kunnen een ondersteuningsverklaring afleggen. De kiezer mag een kandidaat op de lijst zijn en moet inwoner van gemeente Gooise Meren zijn
- De kiezer mag maar 1 ondersteuningsverklaring afleggen
- Bij meerdere ondersteuningsverklaringen door dezelfde persoon zijn alle afgelegde verklaringen ongeldig
- U maakt de ondersteuningsverklaringen in OSV
- Zet in OSV de kandidaten op de lijst in dezelfde volgorde als op de kandidatenlijst die u inlevert op 2 februari 2026. Is de volgorde niet hetzelfde? Dan is de ondersteuningsverklaring niet geldig
- U geeft de ondersteuningsverklaring aan de kiezer
- De kiezer gaat naar het gemeentehuis en identificeert zich. De kiezer ondertekent de verklaring waar een gemeenteambtenaar bij is
Wie de stukken inlevert
De (plaatsvervangend) gemachtigde levert de stukken namens de partij in. De (plaatsvervangend) gemachtigde moet officieel bij het centraal stembureau geregistreerd zijn.
Weet u niet (meer) wie de gemachtigde voor uw partij is? Vraag dit dan na via verkiezingen@gooisemeren.nl.
Onderzoek en beslissing kandidatenlijsten
Het centraal stembureau onderzoekt op dinsdag 3 februari 2026 om 16.00 uur in een niet-openbare zitting de kandidatenlijsten. Heeft u iets niet (goed) ingeleverd? Dan hoort u dat meteen en heeft u nog de kans om iets alsnog (goed) in te leveren. Dit kan op woensdag 4 februari 2026 en donderdag 5 februari 2026 tussen 09.00 en 17.00 uur.
Beslissing geldigheid en nummering kandidatenlijsten
Op vrijdag 6 februari 2026 om 17.00 uur beslist het centraal stembureau in een openbare zitting over:
- De geldigheid van de kandidatenlijsten
- Of de kandidaten op de lijst kunnen blijven staan
- De partijnaam die erboven staat
Lijstnummers van partijen die al zetels hebben
Het centraal stembureau bepaalt welk lijstnummer een partij krijgt. Heeft uw partij bij de vorige gemeenteraadsverkiezing 1 of meer zetels behaald? Het aantal stemmen dat u toen heeft gekregen bepaalt het lijstnummer dat uw partij bij deze verkiezingen krijgt. De partij met het hoogst aantal behaalde stemmen krijgt lijstnummer 1 en zo verder.
Lijstnummers van samengevoegde partijen
Is uw politieke partij samengevoegd met een andere partij? En hebben beide partijen 1 of meer zetels hebben behaald bij de vorige verkiezingen? Dan tellen we het aantal stemmen op die partijen van de vorige verkiezingen bij elkaar op. Dit bepaalt dan welk lijstnummer de samengevoegde partij krijgt.
Lijstnummers nieuwe partijen of partijen die nog geen zetels hebben
Heeft u een nieuwe partij of heeft u bij de vorige verkiezingen geen zetels behaald? Dan bepaalt een loting welk lijstnummer uw partij krijgt.
Beroep tegen beslissing centraal stembureau
Tot en met 10 februari 2026 kunt u tegen de beslissing van het centraal stembureau in beroep gaan. Dit kan bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Binnen 6 dagen volgt dan de uitspraak.