Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan is onze dienstverlening aangepast. Alleen voor rijbewijzen en reisdocumenten die binnen 14 dagen verlopen of al zijn verlopen kunt u een afspraak maken. Ook kunt u veel producten en diensten online aanvragen.
Meer weten? Houd de overzichtspagina over corona goed in de gaten!
Heeft of krijgt u een elektrische auto, maar kunt u niet op eigen terrein opladen? Dan kunt u een openbare oplaadpaal in de buurt van uw woon- of werkadres aanvragen. De aanvraag is gratis. U doet de aanvraag via de website van MRA-Elektrisch.
Vraag een oplaadpaal aan via de website van MRA-Elektrisch. De aanvraag bestaat uit 5 stappen.
De gemeente controleert of u aan de voorwaarden voldoet en de aanvraag mag doen. Voldoet u niet aan de voorwaarden dan krijgt u bericht.
De gemeente doet een voorstel aan de MRA voor de locatie van de nieuwe oplaadpaal. U kunt niet zelf een locatie kiezen. De gemeente let op verschillende punten.
De gemeente stuurt het locatievoorstel naar MRA-Elektrisch. MRA-Elektrisch vraagt aan Liander of stroom voor de oplaadpaal mogelijk is op de voorgestelde locatie. Als Liander akkoord is, neemt de gemeente een verkeersbesluit.
Voor het reserveren van 2 parkeerplaatsen voor het opladen is een verkeersbesluit nodig. De gemeente publiceert het verkeersbesluit in de Staatscourant. De omwonenden van de voorgestelde locatie krijgen een brief en het verkeersbesluit van de gemeente. De naam van de aanvrager staat niet in de brief. De aanvrager krijgt het verkeersbesluit via de e-mail.
Gerekend vanaf de publicatiedatum hebben belanghebbenden 6 weken de tijd om bezwaar te maken tegen het verkeersbesluit. De aanvrager krijgt per e-mail bericht of er bezwaar is ingediend.
De aanvrager krijgt per e-mail bericht of er bezwaar is binnengekomen tegen het verkeersbesluit.
Stappen die volgen als er bezwaar is binnengekomen:
De aanvraag is afgerond als de bezwaartermijn voorbij is en er geen bezwaren binnengekomen zijn. Of als het college van B&W besluit het verkeersbesluit te volgen nadat er bezwaren zijn binnengekomen.
De gemeente informeert MRA-E als de aanvraag is afgerond.
MRA-E zorgt ervoor dat PitPoint de oplaadpaal plaatst. De gemeente is niet betrokken bij het plaatsen van de oplaadpaal. We hebben geen informatie over de planning en we hebben hier ook geen invloed op.
De gemeente betaalt niet mee voor de oplaadpaal. De gemeente plaatst wel de bebording en de markering. De kosten voor de oplaadpaal worden betaald door MRA-E (onderdeel van de provincie).
Als er geen bezwaar wordt gemaakt tegen het verkeersbesluit, dan is een oplaadpaal meestal binnen 1 jaar geplaatst:
Aanvraag controleren door gemeente | 6 maanden |
Controle locatievoorstel door MRA-E / Liander | 1 maand |
In procedure brengen verkeersbesluit door gemeente | 1 maand |
Bezwaartermijn verkeersbesluit | 1 ½ maand |
Realisatie oplaadpaal | 3 maanden |
Er zit ongeveer 1,5 jaar tussen de aanvraag en het plaatsen van de oplaadpaal als er bezwaren zijn binnengekomen tegen het verkeersbesluit. Bij de doorlooptijden is geen rekening gehouden met vakantieperioden. Zo ziet de doorlooptijd eruit vanaf het moment dat er bezwaar wordt gemaakt:
Periode einde bezwaartermijn – hoorzitting | 1 ½ maand |
Periode hoorzitting - advies bezwarencommissie | 1 ½ maand |
Periode advies bezwarencommissie - besluit op bezwaar | 1 maand |
Periode besluit op bezwaar – realisatie oplaadpaal | 3 maanden |
Alle bezwaren tegen de verkeersbesluiten gaan over het (verder) stijgen van de parkeerdruk.
In het verkeersbesluit staat dat voor het opladen 2 parkeerplaatsen worden gereserveerd. Bewoners met een benzine- of dieselauto mogen hier dan niet meer parkeren. Zonder het reserveren van parkeerplaatsen bij een oplaadpaal is de beschikbaarheid van de oplaadpaal niet gegarandeerd, zeker niet als de parkeerdruk hoog is. Het niet kunnen gebruiken van de oplaadpaal is niet gewenst, vanwege de ambities die de gemeente heeft als het gaat over het duurzamer maken van onze leefwereld. Daarnaast wordt de oplaadpaal minder rendabel en dat is voor de marktpartij die de oplaadpalen exploiteert niet wenselijk.
Oplaadpalen komen alleen op locaties waar in de situatie zonder oplaadpaal al een oplaadbare auto staat geparkeerd. De ervaring leert dat in de directe omgeving vaak meer oplaadbare auto’s aanwezig zijn dan alleen de auto van de verzoeker. De parkeerdruk stijgt niet of nauwelijks zo lang er geladen wordt.
Formeel moeten e-rijders hun auto verplaatsen na het opladen. In de praktijk gebeurt dit ’s avond en ’s nachts – als de parkeerdruk het hoogst is – niet. Hierdoor stijgt ook na het opladen de parkeerdruk niet of nauwelijks.
Door de komst van de oplaadpalen kan het gebeuren dat de afstand tussen de woning van bewoners met een benzine- of dieselauto en het dichtstbijzijnde vrije parkeervak groter wordt. Het is voor de gemeente niet vanzelfsprekend dat u recht voor de deur kan parkeren. Daarom weegt dit belang voor de gemeente niet mee bij het toetsen van de aanvragen en het bepalen van de locaties.
Vergaderdata gemeenteraad, bestuurlijke informatie en plannen en projecten
Toeristische informatie van de regio Gooi en Vechtstreek
Als lid van ons burgerpanel heeft u invloed op uw leefomgeving, gemeentelijk beleid en projecten
Het online archief van de oude websites van Bussum, Muiden en Naarden