Doe-budget
Heeft u een laag inkomen en kunt u bijvoorbeeld niet naar de film of meedoen aan een cursus? Misschien kunt u het Doe-budget krijgen. Het Doe-budget is een bedrag voor inwoners van 18 jaar en ouder. Inwoners die een laag inkomen hebben en zelfstandig wonen. Het budget vraagt u aan met het aanvraagformulier. Kunt u het budget krijgen? Dan krijgt u het geld op uw rekening. Bewaar uw bonnen. De gemeente kan u achteraf vragen om te laten zien waar u het geld aan heeft uitgegeven.
Voorwaarden
Het Doe-budget is voor inwoners van gemeente Gooise Meren van 18 jaar en ouder. Het Kinder- en jeugdbudget is er voor kinderen tot en met 17 jaar.
Voorwaarden Doe-budget
- U heeft een minimuminkomen op of net boven de bijstandsnorm. Uw inkomen is maximaal 120% van de bijstandsnorm die voor u geldt. Ook als u geen uitkering heeft kunt u een laag inkomen hebben
- Uw vermogen ligt onder de grens
- U kunt geen Doe-budget krijgen voor een kind van 18 tot en met 21 jaar dat studiefinanciering krijgt
Hoogte bedrag
Hoogte bedrag
Situatie | Bedrag |
---|---|
Alleenstaand | € 292 |
Getrouwd of samenwonend | € 525 |
Alleenstaande ouder | € 395 |
Aanvragen
U kunt het Doe-budget voor een heel schooljaar krijgen. Dit is van 1 juli tot en met 30 juni het jaar daarop.
Aanvragen vóór 31 augustus
- Vraag het budget aan vóór 31 augustus. Dan krijgt u het bedrag voor het hele jaar
- Vraagt u het bedrag na 31 augustus aan? Dan krijgt u het bedrag voor het aantal maanden van het jaar dat dan nog over is
Vul aanvraagformulier Doe-budget (PDF, 144 kB) in
Verkort aanvraagformulier als u bijstandsuitkering heeft
Heeft u een bijstandsuitkering? Dan vult u een korter aanvraagformulier in en hoeft u niet alle documenten in te leveren. Vraag het formulier op via 035 207 00 00 of het contactformulier.
Documenten die u meestuurt
- Kopie van geldig identiteitsbewijs (paspoort/id-kaart) of verblijfsvergunning
- Kopie van uw nieuwste uitkerings- en/of salarisoverzicht
- Kopie van de voorlopige teruggaaf van de Belastingdienst van dit jaar. Ook van de achterkant
- Kopie van afschriften van de laatste 3 maanden van al uw bank- en spaarrekeningen. Ook die van uw kinderen onder de 18 jaar. Als u online bankiert kunt u de afschriften downloaden
- Verklaring van onderhuur
- Overzicht van schulden die u nog moet betalen
- Als u zelfstandig ondernemer bent: kopie van de laatste voorlopige aanslag en de aangifte die daar bij hoort
- Bewijzen van uw vermogen
Bewijzen vermogen
- Kenteken auto
- Eigendomsbewijzen koopwoning
- Andere (on)roerende zaken, levensverzekeringen, lijfrenten
Formulier en documenten opsturen
Stuur het formulier en alle documenten naar de gemeente. Zie contact voor het adres.
Behandeling aanvraag
- Wij proberen u binnen 2 weken te laten weten of u het Doe-budget kunt krijgen
- Misschien laten wij uw gegevens controleren door bijvoorbeeld de Belastingdienst
U krijgt een brief (een beschikking) waarin staat:
- Of u recht heeft op het Doe-budget
- Het bedrag dat u kunt krijgen
Heeft u na 8 weken niets van ons gehoord? Neem dan contact op met de gemeente via het contactformulier of 035 207 00 00.
Geld ontvangen
Heeft u een brief van de gemeente ontvangen dat u het Doe-budget krijgt?
- U ontvangt het bedrag op uw rekening
- Let er zelf op hoeveel geld u al heeft uitgegeven en hoeveel geld er dus nog over is
- Bewaar al uw bonnen voor minimaal 12 maanden. We kunnen achteraf vragen om dit als bewijs te laten zien
Waar u het bedrag aan mag uitgeven
- (Deel van de) lidmaatschapskosten sportclub, bibliotheek, scouting
- Kaartjes voor museum, theater, bioscoop, concert, pretpark, dierenpark, evenement
- Zwemles of abonnement zwembad
- Museumkaart
- Sportkleding en -schoenen
- Cursussen, cursusbenodigdheden
- Schoolkosten zoals ouderbijdrage, schoolboeken, schoolgeld, schoolreisjes
- Telefoon- en internetkosten, tv-abonnement
- Abonnement op krant of tijdschrift
- Kopen of reparatie van een computer
- Kopen of reparatie van een fiets
- Reiskosten naar een cursus of evenement
Hulp bij aanvraag
Heeft u vragen over het Doe-budget? Of heeft u hulp nodig bij uw aanvraag?
- Neem contact op met de gemeente via 035 207 00 00 of het contactformulier
- Ga naar het inloopspreekuur Administratie voor Elkaar van Versa Welzijn. Zie adres en inloopspreekuur bij u in de buurt