Woning tijdelijk verhuren
Heeft u een leegstaande woning of kantoorruimte in de gemeente Gooise Meren? U mag die onder bepaalde voorwaarden tijdelijk verhuren. U heeft hiervoor een vergunning nodig. Vul het formulier van de Rijksoverheid in en stuur de stukken naar de gemeente.
Wat u moet weten
U mag niet meer dan 2 woningen tegelijk tijdelijk verhuren volgens de Leegstandswet.
Wanneer woning tijdelijk verhuren
- Uw leegstaande woning staat te koop
- Uw leegstaande huurwoning staat op de lijst voor sloop of renovatie
- U wilt woonruimte aanbieden in een leegstaand gebouw, bijvoorbeeld in een kantoor
Vergunning voor 5, 7 of 10 jaar
- Bij een woning die te koop staat krijgt u een vergunning voor maximaal 5 jaar
- Bij een sloopwoning of renovatiewoning krijgt u een vergunning voor maximaal 7 jaar
- Bij een kantoor dat u tijdelijk als woonruimte gebruikt, krijgt u een vergunning voor maximaal 10 jaar
- U kunt de vergunning voor het verhuren van een woning die te koop staat verlengen
- Als de vergunning verlopen is, moet u 5 jaar wachten voordat u een nieuwe vergunning kunt aanvragen
Voorwaarden huurcontract
- De verhuurder bepaalt hoeveel huur de huurder betaalt
- De huurder heeft geen huurbescherming
- De huurovereenkomst geldt voor minimaal 6 maanden
- De huurder heeft een opzegtermijn van 1 maand
- De verhuurder heeft een opzegtermijn van minimaal 3 maanden
- De huurovereenkomst stopt automatisch als de vergunning is verlopen
Aanvragen of verlengen
- Vul het aanvraagformulier voor de vergunning tot tijdelijke verhuur (PDF, 184 kB) in
- Of vul het aanvraagformulier voor verlenging van de vergunning tot tijdelijke verhuur (PDF, 165 kB) in
Wat u meestuurt:
- Een kopie van uw identiteitsbewijs
- Een kopie van het eigendomsbewijs van de woning
- Een bewijs dat de woning te koop staat (verkoopbrochure, woning op website makelaar)
Stuur het aanvraagformulier met de documenten via het contactformulier naar de gemeente of naar:
Gemeente Gooise Meren
Postbus 6000
1400 HA Bussum
Kosten
Een vergunning voor tijdelijk verhuren kost € 103.
Klachten van huurders
De Wet goed verhuurderschap geeft de gemeente mogelijkheden om problemen met verhuurders tegen te gaan. Huurders die problemen hebben met hun verhuurder kunnen dat melden. Problemen die ze bijvoorbeeld kunnen melden:
- Te hoge borg
- Geen huurcontract
- Bedreigend gedrag
- Discriminatie
- Te weinig informatie in het huurcontract
- Hogere servicekosten dan mag
- Betalen van verboden bemiddelingskosten
Huurders melden dit bij het Urgentiebureau Gooi en Vechtstreek.
Wat huurders niet kunnen melden
- Te hoge huurprijs
- Problemen met onderhoud van de woning
- Burenoverlast
- Klachten over openbare ruimtes of openbare orde
- Bedrog, bijvoorbeeld online cybercriminaliteit
Klachten over een te hoge huurprijs of problemen met onderhoud kunnen huurders melden bij de Huurcommissie.